Lezen

Lezen


Voor wie is het?

Leesbegeleiding is er voor kinderen en (jong) volwassenen die moeite hebben met lezen of voor kinderen waarvan ze een dyslexie vermoeden. Ook voor kinderen die moeite hebben met begrijpend lezen kan FF Coachen speciale begeleiding verzorgen.

Uit wetenschappelijk onderzoek (van dhr. Birnbaum) komt naar voren dat 80% van de kinderen, die op dit moment als dyslectisch zijn gediagnosticeerd, eigenlijk als basisprobleem een visuele disfunctie heeft.

Wat is het?

Kinderen met een leesprobleem hebben vaak een visuele disfunctie, maar wat is dat eigenlijk? Een visuele disfunctie is een (op het eerste gezicht) onzichtbare belemmering bij lees-, spelling- en concentratieproblemen.

Er wordt vaak gezegd “Kijk eens goed!” Maar hoe doe je dat? Kijken doe je met je ogen en zien doe je met je hersenen. Kijken is het vermogen om via de ogen licht te ontvangen en dit door te seinen naar de hersenen. Deze visuele informatie moet door de hersenen worden geïnterpreteerd en begrepen. Wat je ogen zien, verwerken je hersenen. Zien doe je dus met je hersenen. Gaat er in dit proces iets fout dan noemen we dat een visuele disfunctie.

Een visuele disfunctie kan het leerproces behoorlijk belemmeren. We zien dan vooral lees-, spelling- en concentratieproblemen. Veel kinderen met een volledige gezichtsscherpte kunnen toch een visuele disfunctie hebben.

Ook beelddenkers kunnen veel moeite hebben met het leesproces. Bij deze kinderen merk je dat er moeite is met het technisch lezen; het stillezen en het leesbegrip is veel beter, “kleine woordjes” worden dan verwaarloosd, er worden synoniemen gelezen, er is tegenzin in het lezen van grote boeken.

Aanpak

Twijfelt u of leesproblemen/ vermoedelijke dyslexie veroorzaakt wordt door een visuele disfunctie, dan nemen wij een visuele screening af en kunnen wij ook een uitgebreid visueel onderzoek doen. Wij voeren de visuele screening uit met o.a. de Bioptor. Wanneer er sprake is van een visuele disfunctie (bv fixatie disparatie) kan FF Coachen Into Bounce® – Leren in Beweging inzetten.

Into Bounce® – Leren in Beweging is een bewegingsprogramma wat aangeboden wordt op de Bellicon (speciale minitrampoline). Het kan een positieve bijdrage leveren bij de begeleiding van  leer- en/of gedragsproblemen en helpt bij oog-volg-problemen (fixatie disparatie). Dit speciale bewegingsprogramma heeft namelijk een positieve invloed op de samenwerking tussen de zintuigen, het evenwichtsorgaan en het bewustzijn van het eigen lichaam. Een optimale samenwerking zorgt er namelijk voor dat de hersenen een stabiel beeld kunnen vormen van wat de ogen zien.

Wanneer kinderen ondersteuning nodig hebben bij het begrijpend lezen, werken wij o.a. met de Beeld en Brein kleurmethode. Deze methode leert je hoe een tekst is opgebouwd en leert je de hoofd- en bijzaken te onderscheiden. Wat is nou eigenlijk belangrijk en wat niet? Daarnaast besteden we aandacht aan de soorten vragen die gesteld worden. Wat wordt er gevraagd, wat bedoelen ze en waar staat dat dan in de tekst? Aan het einde van deze begeleiding weet je hoe je het begrijpend lezen aan moet pakken.

Aantal sessies

Into Bounce® – Leren in Beweging is een training bestaande uit ongeveer 8 tot 10 keer. Tussentijds houden we bij wat de vorderingen zijn. In sommige gevallen kan het nodig zijn om de training te verlengen.

 

© Copyright 2012 FF Coachen

Dyslexie, of een visuele disfunctie?

© Copyright 2012 FF Coachen

  Bij een visuele disfunctie gaan de letters     door elkaar staan, net als met dyslexie

© Copyright 2012 FF Coachen

  Into Bounce® Leren in Beweging                   verbetert het leren en lezen